Tjernobyl

Jag har alltid varit intresserad va nutida historia. Alltså inte vad vikingarna höll på med, utan typ dom senaste 200 åren. Medicinsk historia tycker jag är väldigt intressant och något som jag tycker man borde lära sig lite mer om i skolan. Pencilinens uppkommst och andra viktiga milstolpar, men ännu viktigare tycker jag att dom medicinska misslyckandena är. Lobotomi. Behöver jag säga något mer?


Men anledningen till att jag skriver det här är för att jag kollade på kunskapskanalen (kanske min nya favoritkanal nu när vi inte har national geografic channel längre), det var ett program om Tjernobyl. Tjernobylolyckan är så otroligt intressant och jag är besviken över att vi iprincip inte fått lära oss något om detta i skolan. Första gången jag fick höra om det var från min far skulle jag tro. Sedan har det väl varit han, google och några dokumentärer som försett mig med information om detta. Det är tråkigt eftersom alla borde få veta hur det gick till, om alla som dog av explosionen, alla som dog inom några dagar efter och alla som inte ens var födda men som ändå påverkades så stark.
Jag kommer länka en sida som jag hittade, och jag kan bara säga att det är hemskt att se vad som händer med barn som har fötts dom senaste 23 åren, men det fruktansvärda är att det drabbar nyfödda även idag.
http://todayspictures.slate.com/inmotion/essay_chernobyl/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0