Mitt möte med en drakfisk

Jag satt och kollad på ett klipp på aftonbladet (detta). Sedan googlade jag på den där läskiga tigerfisken och därifrån kom jag in på stenfiskar och sedan på drakfiskar, då kom jag plötsligt ihåg att jag har ju sett en sådan! På nära håll också! När jag var i Jordanien så var vi i Aqaba vid Röda Havets kust, en dag for vi iväg en bit och snorklade vid en fin liten strand. När Jag satt på bryggan och tog på mig simfötter och snorkel och hoppade i så såg jag inget först. Det var bara en massa sand och lite växter på bottnen, några krabbor såg jag dock, men det var knappt en meter djupt så jag simmade vidare. Plötsligt blev det tvärdjupt och istället för sand så var det fullt med korallrev överallt, clownfiskar och andra färgglada fiskar simmade förbi mitt ansikte och jag blev så överraskad. Det var första gången jag snorklade och allt liv och alla färger kom så plötsligt, det var nog det bästa ögonblicket på hela resan (delar första platsen med första blicken på Al-Khaznah i Petra, mer om det en annan gång dock.)
Iallafall, så var det här korallrevet ganska högt så man var tvungen att simma runt det för att komma vidare så att säga. Så samtidigt som jag försökte kolla på ALLA fiskar som rörde sig runt mig så simmade jag försiktigt runt, plötsligt ser jag något i ögonvrån, några meter snett nedanför mig. Jag kollade ner och där, inte ens 3 meter framför mig simmade en stor drakfiskt längst korallrevet. Jag visste genast vad det var för fisk och jag tror mitt hjärta hoppade över till andra sidan bröstkorgen. Jag visste att drakfiskar är en väldigt giftig fisk så jag stelnade genast till och vågade inte röra mig, tyvärr så kom det en stor våg och sköljde ner i min snorkel.. Röda havets saltvatten är inte så gott kan jag ju berätta. Detta fick jag en gnutta panik av så jag glömde bort fisken och koncentrerade mig på att försöka kunna andas något annat än saltvatten, så jag sparkade upp mot ytan och efter det så var fisken borta. Jag var svinrädd men jäävlar vad coolt det var!!


Stranden där vi var och snorklade.

Kommentarer
Postat av: Sanna

Kooolt, det har du aldrig berättat! :)

2010-04-27 @ 21:43:37
URL: http://sannasoool.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0