Who carry the cross of homicide

Jag såg en dokumentär om dödsstraff inatt. Det var outrageous! Det handlade om tre män som skulle avrättas och så pratade dom med männens familjer och med pappan till en kille som hade blivit mördad av en av dem. Detta var i Texas (otippat nog........), och dom pratade också en del med lokalbefolkningen och hörde vad dom tyckte om dödsstraff. Jag har börjat känne ett större och större hat mot USA på senaste tid, och detta hjälpte inte alls.
Först och främst att dom har dödsstraff överhuvudtaget, men sedan var det invånare som tyckte att den som hade mördat någon skulle bli dödad på samma sätt som den tagit den andres liv. Vad är det för fel på folk? Det var så hemskt att se för alla var så iskalla.

Jag är emot dödsstraff. Jag förstår inte hur man kan göra det lagligt för vissa att mörda, för det är precis det dom gör. När någon har blivigt avrättad så står det mördad på dödsattestet, och det är ju faktiskt precis vad dom blir. Mördade. Men det är ett lagligt mord. Men dom som är ansvariga för avrättningen är ju faktiskt också mördare då. Varför är det okej för vissa att ta andras liv och inte för andra? Visst, vissa har ett yrke där detta ingår men i grund och botten så är vi alla människor. Det finns inget som rättfärdigar mord. Varken på laglig eller olaglig vis.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0